Wednesday, September 3, 2008

selamat menyambut bulan penuh berkat..ramadhan

Assalamualaikum saudara sekalian,sihat alhamdulillah sejahtera baik syukur kita dapat bertemu kembali dengan bulan 1000 rahmat,bulan kemulian bulan ramadhan tentu ramai antara kita yang telah lama bersiap menanti akan kedatangan ramadhan ini.
Bulan Ramadhan jika kita lihat di negara indonesia,sambutannya amat meriah program tv bermula siaran hingga ke sahur penuh dengan program kerohanian,intelektual,pengajaran dan bimbingan kepada penonton,saya selalu juga menonton siaran sctv,rcti banyak program keagamaan yang menarik dan ini saya selalu bertanya kenapa siaran tv di negara kita tidak seperti di negara indonesia,saya tidak bermaksud untuk menyebelahi mana-mana pihak tapi diambil kira maksud erti kata sambutan ramamdhan dan fadhilatnya...
Saya mengakui rancangan tv di negara kita tidak kurang hebatnya,tapi masih kurang berbisa berbanding dengan apa yang saya maksudkan tadi,kita sebagai penonton sentiasa menunggu serta menanti rancangan-rancangan yang ilmiah dan proaktif dan program seperti ini akan lebih memberi impak di dalam bulan ramadhan yang mulia ini.
jadi bulan ramadhan bulan untuk kita beribadat dengan amalan yang baik,fadhilatnya yang tidak terhingga kerana dibulan ramadhan ini terdapat satu malam yang amat istimewa.
Ramadhan juga mengajar kita bersederhana,ala kadar dalam berbelanja jangan menurut hawa nafsu jika diikutkan hati warung kedai pun mau di beli,ingatlah ini adalah pengajaran bagi kita untuk sentiasa mengingati dengan nasib yang kurang baik,orang miskin dan papa turut sama dalam seruan allah swt ini.
Dalam ramadhan ini juga kita akan lihat banyak bazar-bazar di buka,peluang perniagaan dan rezeki bertambah bagi yang rajin akan dapat hasilnya,banyak orang-orang akan bersedekah di masjid,surau di waktu malam hari solat terawikh berjamaah memang nampak akan fadilatnya yang maha kaya..
Saya kesempatan ini ingin mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan yang mulia,bulan penuh kerahmatan bulan ibadah kepada saudara/i muslimin/muslimat dan seluruh umat islam amin ya rabbal alamin.

No comments: